30راهکار طلایی برای مرکز تماس(Call Center)

توسط ژوئن 13, 2021

بسیاری از شرکت‌ها برای اینکه مشتریان آن‌ها بتوانند به موقع در زمینه مسائل مختلف کمک دریافت کنند، در سازمان خود دپارتمانی به عنوان مرکز تماس(Call Center) تخصصی دارند. اگر در شرکت و سازمان خود مرکز تماس دارید، احتمالاً با مشتریان نگران یا سردرگمی روبرو می‌شوید که نحوه کمک به آنها برای آینده شرکت شما بسیار مهم است. با رویکرد صحیح در مرکز تماس می‌توانید راهی مفید برای کمک به مشتریان و افزایش فروش خود داشته باشید. در این مقاله با ایجنت مرکز تماس آشنا میشویم و 30راهکار طلایی مرکز تماس که موجب کارایی بیشتر و کاهش استرس میشوند را معرفی میکنیم.

حتما این مقاله را تا پایان مطالعه کنید چون راهکار شماره 30 ، برگ برنده شماست.

 

وظایف ایجنت یک مرکز تماس

ایجنت مرکز تماس برای پاسخگویی به سوالات، مشکلات، عیب‌یابی، سفارشات و شکایت، از مشتریان تماس دریافت می‌کند و اغلب هنگام شناسایی نیازهای مشتری برای یافتن اطلاعات یا راه‌حل‌های موجود در پایگاه داده‌های شرکت، چند وظیفه را هم‌زمان انجام می‌دهد و بیشتر روزهای کاریش شامل وظایف مراقبت از مشتری است.

 

30راهکار طلایی برای مرکز تماس(Call Center)

مرکز تماس (Call Center)

 

30راهکار طلایی مرکز تماس برای کمک به شما در ارائه راه‌حل‌های موفقیت‌آمیز به مشتریان که باعث ماندگاری مشتریان قدیمی و افزایش مشتریان جدید خواهد شد :

1-بدنبال منبع مشکل مشتری باشید

وقتی مشتریان مسئله‌ای را که با آن روبرو شده‌اند توصیف می‌کنند، اغلب منشأ مشکل را نمی‌دانند. به عنوان مثال، اگر مشتری بگوید اینترنت او کار نمی‌کند، این مشکل می‌تواند به دلیل مسائل اساسی باشد. با پرسیدن سوالاتی در مورد وضعیت خاص موقعیت مشتری این مشکلات را عیب‌یابی کنید. این امر می‌تواند به شما کمک کند تا به طور موثرتری به مشتریان کمک کنید.

2-یادداشت برداری هنگام تماس را فراموش نکنید

یادداشت‌برداری هنگامی که مشتری مسئله خود را توصیف می‌کند یا سوال خاصی را می‌پرسد که ممکن است پاسخ آن را ندانید، مفید است. این یادداشت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا بدون سردرگمی یا فراموش کردن اطلاعات اصلی، به طور موثر به مشتری کمک کنید. همچنین در صورت نیاز به یافتن راه‌حل، سوالات یا جزئیات را به دیگران در سازمان خود راحت‌تر انتقال می‌دهید.

3-با مشتری همدلی کنید

شما احتمالاً در طول زندگی خود بارها مشتری آن طرف تماس بوده‌اید. سعی کنید این موارد را به خاطر بسپارید و به مشتریان کمک کنید و نسبت به مشکلاتی که دارند همدلی نشان دهید. همدلی می‌تواند تا حد زیادی به مشتریانی که می‌خواهند احساس شنیده شدن داشته باشند، کمک کند.

4-خودتان را به مشتری معرفی کنید

اگرچه ممکن است جزئی به نظر برسد، اما معرفی نام خود راهی عالی برای شروع تماس بصورت شخصی است. این می‌تواند احساس نگرانی ناامیدکننده مشتریان را کاهش دهد. حتی ممکن است مفید باشد که نام مشتری را نیز از او بپرسید؛ این امر می‌تواند احساس صمیمیت بیشتری در تماس ایجاد کند.

5-هرگز در تماس حرف مشتری را قطع نکنید

خواه مشتریان در حال بازگو کردن مسئله‌ای هستند یا سوالی را می‌پرسند، مطمئن شوید که حرف آن‌ها را قطع نمی‌کنید. این امر خصوصاً درمورد مشتریان خشمگین می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما دادن اجازه صحبت به آن‌ها به شما کمک می‌کند مهارت شنیداری خود را تقویت کرده و به مشتریان احترام بگذارید.

6-مشکل بیان شده را تکرار کنید

بعد از اینکه مشتریان جزئیات مسئله را توضیح دادند، مجدداً در فرآیندی آن را برای آن‌ها بازگو کنید. وقتی آنچه را شخصی برای شما توضیح می‌دهد تکرار کنید، تأیید می‌کنید که آن را شنیده‌اید و وضعیت آن‌ها را می‌فهمید. شنیدن دوباره مشکل به مشتریان این فرصت را می‌دهد تا جزئیات اضافی که از دست داده‌اند را ذکر کنند.

مرکز تماس (Call Center)

7-واضح و با آرامش صحبت کنید

مشتریان در صورت بروز مشکل با شما تماس می‌گیرند، این بدان معناست که گاهی اوقات ممکن است با استرس یا عصبانیت تماس خود را آغاز کنند. برای اینکه احساس بهتری داشته باشند، سعی کنید مثبت باشید و آرام و صریح صحبت کنید.

8-ویژگی‌های شخصی خود را حفظ کنید

داشتن شخصیت در هنگام کار در مرکز تماس مهم است. در عصر تماس‌های تلفنی و سیستم‌های پاسخگویی خودکار، مشتریان می‌خواهند بدانند که با یک شخص واقعی صحبت می‌کنند که می‌تواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند و مسئله‌ای که با آن مواجه هستند را درک نماید.

9-همواره نگرش مثبت داشته باشید

این نکته ممکن است به نظر واضح برسد، اما حفظ نگرش مثبت به عنوان کارمند مرکز تماس کلیدی است. بیشتر روز کاری شما صرف تعامل با مشتریان پراسترس می‌شود، بنابراین نگرش مثبت می‌تواند تفاوت زیادی در جریان کلی مکالمه ایجاد کند.

10-از مشتری عذرخواهی کنید

در حالی که شما مقصر مسائلی نیستید که مشتری تجربه می‌کند، عذرخواهی برای این مشکل می‌تواند به مشتریان احساس احترام و درک شدن بدهد. این امر در طولانی‌مدت منجر به گفتگوهای پربارتر و نتایج مطلوبی برای شما و مشتری خواهد شد.

11-برای پشت خط گذاشتن مشتری از او اجازه بگیرید

اگر لازم است مشتری را برای مدت کوتاهی پشت خط بگذارید، مهم است که دلیل آن را توضیح دهید و قبل از انجام این کار سوال کنید که آیا اشکالی ندارد تا اطمینان حاصل شود که کمکی که نیاز دارد را به زودی ارائه خواهید داد. همچنین ممکن است راهگشا باشد که از آن‌ها شماره تلفن بخواهید؛ به این ترتیب در صورت قطع شدن تلفن می‌توانید با آن‌ها تماس بگیرید.

12-حکایت‌ها را به اشتراک بگذارید

به اشتراک گذاشتن حکایت‌هایی از مواردی که مسائل مشابهی را تجربه کرده‌اید می‌تواند کمک کند در عین ارائه همدلی با مشتری، به مکالمه شخصیت بدهید. علاوه بر این، گفتن این حکایت‌ها می‌تواند گفتگوهای شما را سبک‌تر کند، که روحیه مشتری را بالا می‌برد.

مرکز تماس (Call Center)

13-روی آنچه می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید

وقتی نمی‌توانید مسئله مشتری را حل کنید یا وقتی راه‌حلی خارج از توانایی‌های شما می‌خواهند، ممکن است دچار چالش شوید. به جای تمرکز بر روی این موضوع، بر راه‌حل‌هایی تمرکز کنید که می‌توانید برای جبران ارائه دهید.

14-درباره شرکت خود تحقیق کنید

بسیاری از مشتریان قبل از تماس با شما، عیب‌یابی را در خانه انجام داده‌اند؛ درخواست کمک از سوی این مشتریان اغلب آخرین چاره است. بنابراین، آن‌ها به دنبال مشاوره تخصصی و توانایی حل مسئله هستند که نمی‌توانند به صورت آنلاین یا در کتابچه‌های راهنما پیدا کنند. برای ارائه بهترین کمک ممکن، بهتر است درباره پیچیدگی‌های فنی محصولات یا خدمات شرکت خود تحقیق و مطالعه کنید.

15-در مکالمه با تازه‌کارها صبور باشید

در حالی که بسیاری از مشتریانی که با شما تماس می‌گیرند ممکن است تجربه استفاده از فناوری را داشته باشند، هنوز بسیاری از افراد (به ویژه افراد مسن) وجود دارند که از نظر فناوری تازه‌کار هستند. صبور ماندن و توضیح واضح دستورالعمل برای تازه‌کارها می‌تواند به شما در تأمین موثرتر نیازهای آن‌ها کمک کند.

16-طبیعی رفتار کنید

مشتریان معمولاً می‌توانند تشخیص دهند که دارید از روی دستورالعمل یا با جملات حفظ شده به آن‌ها کمک می‌کنید یا عمدا کلمات دشوار و پیچیده به کار می‌برید. به همین دلیل، همیشه ایده خوبی است که طبیعی رفتار کنید و خودتان باشید. ارتباطات عملی می‌تواند به مشتریان کمک کند تا احساس راحتی و اهمیت بیشتری داشته باشند.

17-از mute استفاده کنید

در حالی که مشتری مسائل خود را بیان می‌کند یا برای مدت طولانی حرف می‌زند، دکمه mute می‌تواند به شما در حرفه‌ای ماندن کمک کند. با استفاده از mute، می‌توانید چند وظیفه را به صورت هم‌زمان انجام دهید و در رایانه خود به دنبال راه‌حل باشید یا از همکار خود کمک بخواهید، همه این‌ها در حالی است که مطمئن هستید مشتری صدای شما را نمی‌شنود.

18-تمرکز داشته باشید

از دست دادن تمرکز یا حواس‌پرتی در طی یک روز طولانی آسان است، اما تمرین گوش دادن فعال و توجه دقیق به خصوصیات موضوع مشتری به شما کمک می‌کند. به این ترتیب، جزئیات مهم را از دست نخواهید داد و می‌توانید به موقع مشکلات آن‌ها را حل کنید.

مرکز تماس (Call Center)

19-به مشتریان نگویید تازه وارد هستید

مشتریان با مراکز خدمات تماس می‌گیرند و به دنبال متخصصان باتجربه با دانش پیشرفته در مورد محصولات و خدماتی هستند که شرکتشان می‌فروشد. به همین دلیل، بهتر است از گفتن اینکه تازه وارد این کار شده‌اید خودداری کنید؛ آن‌ها نیازی به این اطلاعات ندارند به خصوص اگر تمام تلاش خود را برای حل مشکلاتشان انجام می‌دهید.

20-اگر مطمئن نیستید، سوال کنید

مانند هر شغلی، اگر در مورد کاری مطمئن نیستید همیشه بهتر است از سرپرست خود در این مورد بپرسید نه اینکه حدس بزنید. این نه تنها به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دقیق به مشتریان بدهید، بلکه باعث می‌شود بتوانید در آینده شرایط مشابه را مدیریت کنید.

21-از پایگاه اطلاعات استفاده کنید

بسیاری از مراکز تماس از پایگاه‌های اطلاعاتی نمایندگان برای کمک به شما در پاسخ دقیق به سوالات و یافتن راه‌حل برای مشتریان استفاده می‌کنند. این پایگاه‌های داده می‌توانند گاهاً مملو از اطلاعات باشند و به همین دلیل پیمایش آن‌ها چالش‌برانگیز خواهد بود. تمرین با استفاده از پایگاه داده می‌تواند مهارت‌ها و دانش لازم را در اختیار شما قرار دهد تا در طول زمان سریع‌تر کار کنید و بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

22-تأمل کنید

بسیار مفید است که به طور دوره‌ای در مورد عملکرد شغلی خود تأمل کنید تا بتوانید رشد داشته باشید. از خود سوالاتی بپرسید، مثلا “آیا من به اهدافی که برای خودم تعیین کردم، می‌رسم؟” و “چالش‌برانگیزترین لحظات من تاکنون چه بوده است؟” تا به شما کمک کند در مورد فرآیندهای خود تأمل کرده و در صورت لزوم پیشرفت کنید.

23-در صورت داشتن فرصت، بازخورد دهید

وقتی فرصتی برای پیشرفت در شرکت خود مشاهده می‌کنید، بهتر است پیشنهادات خود را به روشی مهربانانه و مثبت ارائه دهید. نه تنها تغییرات بالقوه در عملیات می‌تواند انجام کار را برای شما آسان کند بلکه ممکن است نظرات شما به دیگران نیز کمک نماید. اگر از جنبه خاصی از شغل خود احساس نارضایتی می‌کنید، احتمالاً همکاران شما نیز همین احساس را دارند.

24-سخنان منفی مشتری را به خودتان نگیرید

وقتی مشتریان ناامید می‌شوند، ممکن است حرف‌های منفی به شما بزنند؛ اما نباید این نظرات را شخصی بگیرید. مهم است که به یاد داشته باشید مسائلی که آن‌ها تجربه می‌کنند تقصیر شما نیست؛ این فقط وظیفه شماست که به آن‌ها کمک کنید تا به راه‌حل برسند.

مرکز تماس (Call Center)

25-از روش‌های تمدد اعصاب استفاده کنید

برای جلوگیری از گرفتاری در مکالمات منفی با مشتریان، با استفاده از روش‌های تمدد اعصاب وضعیت روحی و روانی خود را بهبود بخشید. به عنوان مثال، می‌توانید بین تماس‌ها کمی حرکات کششی انجام دهید یا از یک توپ کاهش استرس استفاده کنید.

26-با خودتان مهربان باشید

وقتی تمام روز خود را برای کمک به دیگران سپری می‌کنید، بسیار آسان است که هنگامی که همه چیز اشتباه پیش می‌رود، خودتان را نقد کنید. در این شرایط، مهربان بودن با خود مفید است. تخصص همراه با تجربه به دست می‌آید، بنابراین هرچه بیشتر تمرین کنید در حل مشکلات موثرتر خواهید بود.

27-از زمان استراحت استفاده کنید

گاهی اوقات، در نقش خود به عنوان نماینده مرکز تماس زمان استراحت را تجربه خواهید کرد. بسیار مهم است که از این زمان هوشمندانه استفاده کنید و مشغول فعالیت‌هایی مانند مطالعه کتاب، گوش دادن به موسیقی، تمرین استفاده از پایگاه داده یا خوردن میان وعده شوید. این می‌تواند به شما کمک کند تا ضمن حفظ حرکت در روز کاری خود، انرژی و تمرکز داشته باشید.

استراحت بخشی اساسی در هر شغلی است، اما به ویژه به عنوان نماینده مرکز تماس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. ممکن است ایده خوبی به نظر برسد که زمان استراحت را نادیده بگیرید و کار را پیش ببرید، اما وقتی استراحت، تغذیه و آرامش داشته باشید طبیعتاً کیفیت کار شما بهبود می‌یابد.

28-از تمرینات تنفسی مراقبه استفاده کنید

پریدن از حل یک مسئله به مسئله دیگر می‌تواند یک چالش ذهنی باشد. تمرینات تنفسی مراقبه‌ای را انجام دهید تا به شما کمک کند کنترل خود را داشته باشید و برای مقابله با هر مسئله‌ای که ظاهر می‌شود آمادگی کسب کنید.

29-فعال بمانید

کار در مرکز تماس به طور معمول به این معنی است که شما هشت ساعت در روز پشت میز نشسته‌اید، یعنی احتمالاً در طول روز کاری فرصت فعالیت نخواهید داشت. برای حفظ سلامت جسمی و روانی خود انجام ورزش قبل یا بعد از کار مهم است، که هر دو می‌توانند عملکرد شغلی شما را بسیار تحت تأثیر قرار دهند.

30-از گزارشگر ابری استفاده کنید

گزارشگر ابری از طریق دستگاه سانترال و یا کال سنتر به نظارت و کنترل خطوط شهری و داخلی می ‌پردازد. اطلاعات و دیتا ارسال شده توسط هر مرکز تماس کاملا منحصر به فرد است و با برند های دیگر متفاوت است، همین امر موجب شده تا این سرویس با برنامه نویسی دقیق بتواند سازگاری کامل با تمامی مرکز تماس ها داشته باشد.تمامی برندهای تولید کننده سانترال و یا کالسنتر تحت پوشش ما هستند. سیسکو، پاناسونیک، آوایا، استریسک، الستیکس، آمازون، اریکسون، ال جی، یه استار، سامسونگ، مایتل، شور تل، آلکاتل، نورتل، زیمنس و توشیبا…

مرکز تماس (Call Center)

سخن پایانی

گزارشگر ابری این امکان را به شما میدهد که پس از بررسی داشبوردها و نظارت کلی با استفاده از انواع گزارشات موجود به جزییات بیشتری دسترسی داشته باشید و بتوانید با مشاهده جزییات بیشتر به جمع بندی نهایی برسید.

ما برای شما بیش از 60 گزارش اولیه را آماده کردیم و این امکان را نیز فراهم کردیم تا بتوانید گزارش اختصاصی بر مبنای تمامی المان های موجود برای خود آماده کنید تا هیچ جزییاتی خارج از کنترل نماند. با استفاده از گزارش پیشرفته تمامی جزییات در اختیار شماست و میتوانید تمام جزییات را بسته به نیاز خود فیلتر کنید.

 

 

از 1 - 2 - 3 - 4 - 5 (نظر شما بسیار مهم است)
[کل: 7 میانگین: 5]

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    سبد خرید